Giethoorn-Edenul din inima Olandei

Cu toții știm că nu există perfecțiune în lumea în care trăim, însă Giethoorn sau ”Veneția nordului”, cum i se mai spune,  pare să contrazică acest lucru.

Situat în inima Olandei, Giethoorn e un sat izolat, unde nu există şosele zgomotoase pline de mașini sau motociclete, ci canale de navigare și multe podețe. E o minunăție de loc unde casele au acoperișuri de stuf și grădini pline de flori, unde în loc de garaje și mașini luxoase vezi, ancorate pe lângă gospodării, bărci colorate. Nu spun că localnicii de aici nu au mașini ci că nu circulă cu ele decât în afara localității. Acestea sunt lăsate în parcarea de la marginea satului, iar transportul intern se face pe jos, cu barca sau cu bicicleta.

IMG_6428IMG_6512.jpg IMG_6525 În Geithoorn se poate ajunge cu trenul până la stația Steenwijk, apoi cu autobuzul până în sat. În funcție de ora plecării, călătoria poate fi directă sau cu unul sau două transferuri. Noi am plecat din Amsterdam la ora 7 dimineața cu un intercity  și am schimbat la Amersfoort.  Am ajuns la Steenwijk la 8, 50. 

Prețul unui bilet este de 43 de euro. Există și posibilitatea de a cumpăra, mult mai ieftin, un bilet de o zi pentru două persoane. Ni s-a recomandat la casă acest lucru și ne-a convenit, iar în final am plătit cu vreo 20 de euro mai puțin.

Lângă gara din Steenwijk se află stația de unde călătoria continuă cu autobuzul 70, care în aproximativ 20 de minute ajunge la Giethoorn.

Odată coborâți din autobuz am fost fascinați de priveliștea neașteptat de frumoasă. Și acesta era doar începutul.IMG_6330IMG_6357IMG_6364Giethoorn a fost la origine un sat de mineri veniți aici din toate colțurile Olandei pentru a exploata zăcămintele de turbă. Pentru ca acestea să fie ușor transportate s-au construit canale, iar pe insulele formate, minerii și-au construit case mici în care să poată locui. Podețurile ce traversează canalele au fost proiectate suficient de înalte încât să poată fi transportată pe sub ele încărcătura de cărbuni, dar și pentru ca localnicii să poată comunica între ei.IMG_6401IMG_6397IMG_6416La intrare în Giethoorn ne-a întâmpinat o priveliște desprinsă din basme: căsuțe mici cu acoperișuri de stuf, cu geamuri pline de flori colorate și grădini înverzite, unde câte o măsuță frumos aranjată te invita să servești cafeaua de dimineață într-o liniște parcă nepământeană. La ora la care am ajuns noi, satul era încă adormit. În prima jumătate de oră ne-am intersectat doar cu un biciclist și o pisică.  A fost minunat pentru că am putut admira și fotografia peisajul nestingheriți de nimeni. Apoi, încetul cu încetul, de-a lungul canalelor au început să apară tot mai mulți turiști uimiți de frumusețea locului și dornici de o plimbare cu barca sau cu bicicleta.IMG_6373IMG_6388IMG_6398Se pot vizita, aici, muzee, se pot închiria bărci sau biciclete și se poate practica pescuitul sportiv.

E uimitor cum au reușit, de-a lungul timpului, oamenii care au locuit aici să transforme acest sătuc într-un adevărat eden olandez. Mi-am amintit celebra vorbă cu care olandezii se laudă mereu: ”Dumnezeu a creat lumea, dar olandezii au creat Olanda”.

Se spune că primii oameni care au venit în acest loc au găsit o întindere imensă de coarne de capră, probabil rămase după potopul din 1170. De aici a rămas și numele de Geytenhorn, coarne de capră, care s-a transormat  în timp în Giethoorn.IMG_6433 IMG_6378Iubesc acest loc, ceva mai frumos nu am văzut (încă). E un exemplu de întrepătrundere armonioasă a civilizației cu natura. O raritate!

Giethoorn este și cel mai scump sat olandez. Prețul unei case începe de la 400 000 de euro. Înghit în sec și mă mulțumesc cu ziua minunată petrecută în acest loc, unic pe pământ.IMG_6391IMG_6404IMG_6524IMG_6421

7 gânduri despre „Giethoorn-Edenul din inima Olandei

  1. Raritate…Eden… Loc nepământean… Nu există epitete sau comparații pentru sătucul ăsta… Chiar că este de vis. Și eu spun asta conform cu textul și pozele tale. Îmi închipui cum te-ai simțit tu fiind acolo. De fapt, cred că nici să-mi închipui nu pot 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

